הרובע היהודי בפראג

הרובע היהודי בפראג נחשב לאחד מהאטרקציות העיקריות של העיר ומגיעים אליו תיירים מכל העולם, יהודים ולא יהודים.

דיוקנו של הסופר היהודי הצ'כי פראנץ קפקא בכניסה לרחוב מייזלובה – הרחוב הראשי של הרובע היהודי העיר

אולי תרצה לקרוא בהרחבה:

בית הכנסת הישן-חדש בפראג

פראג למטייל הדתי

כיכר העיר העתיקה בפראג

בית הספר היהודי הישן שמרבית מתלמידו ומוריו נספו בשואה

הרובע היהודי – היסטוריה

הרובע היהודי הוקם במאה ה-13 ובעבר שימש כגטו היהודי, כלומר כמקום היחידי בכל העיר שבו הותר ליהודים להתגורר. הוראה זו בוטלה בשנת 1848, כך שיהודים הורשו להתגורר בכל מקום בעיר שבו יחפצו, אבל ב-500 מאות השנים שבהם הם התגוררו ברובע היהודי נוצרה במקום תרבות יהודית עשירה. אחת ההוכחות לכך הוא בית הקברות היהודי – בית עלמין שבו נקברו יהודי העיר בשכבות בשל העדר מקום החל מתחילת המאה ה-15. כיום יש במקום כ-12,000 מצבות שבולטות על פני הקרקע, אבל מאמינים שבמקום יש 12 שכבות, כך שמספר המצבות מגיע לכ-100,000.  המקום נחשב לבית העלמין היהודי העתיק באירופה, כך שהוא מפורסם בעולם כולו. הספר "הפרוטוקולים של זקני ציון" שעלילתו הבדיוניות מתרחשת במקום מוכיח זאת בצורה הטובה מכל.

בית הכנסת הישן-חדש מבפנים במבט על ארון התורה וכיסאו של המהרל מפראג

אגדת הגולם מפראג

אחד האלמנטים שמוכיחים את מרכזיותה של יהדות פראג בשנות מגוריה ברובע היהודי הוא הגולם. אמנם מדובר כנראה באגדה ולא בסיפור שהיה באמת, אבל הוא מבוסס על עובדות (למשל: עלילות דם שהתרחשו באותן שנים וקיומה של עליית גג בבית הכנסת החדש-ישן) ועל אנשים אמיתיים (המהר"ל מפראג).  לפי אגדת הגולם מפראג המהר"ל מפראג מצא דרך להילחם בעלילות הדם כנגד יהודי העיר – הוא יצר גולם מחומר שהפחיד את התושבים שעל מצחו רשומה המילה "אמת", אך כדי שלא תחולל השבת הוא הוציא מהגולם את נשמת אפו כל ערב שבת. באחת השבתות המהר"ל שכח לעשות זאת והגולם השתולל ברחובות פראג. בתגובה לכך המהר"ל מחק את האות "א" שהייתה רשומה על מצחו של הגולם, כך שנוצרה המילה "מת" במקום המילה "אמת" והגולם התנפץ לחתיכות. לפי האגדה שרידי גופתו של הגולם נמצאים בעליית הגג של בית הכנסת "אלטנוישול" (בית הכנסת החדש-ישן)

קרא בהרחבה: אגדת הגולם מפראג

בית הקהילה היהודית בפראג

המוזיאון היהודי בפראג

ראשיתו של המוזיאון היהודי בפראג היא דווקא אנטישמית. במהלך מלחמת העולם השנייה היטלר החליט להקים מוזיאון לגזע היהודי שאותו תיכנן להשמיד . הוא בחר בפראג, כך שלא רק שלא הרס את הרובע היהודי (כמו שעשה במקומות אחרים), אלא אף הביא אליו חפצי יודאיקה כל המקומות שכבש ברחבי אירופה.  המשמעות היא שמוזיאון זה הוא לא רק יד זיכרון לקהילות היהודיות שחרבו בשואה, אלא הזדמנות להכיר את ההיסטוריה היהודית המפוארת באירופה כולה. כיום המוזיאון כולל את בית העלמין היהודי, בית העירייה היהודי מספר בתי כנסת ובית טהרה, אבל המקומות החשובים בו הם המבנים הבאים:

  • בית הכנסת החדש- ישן – בית כנסת זה הוא המקום שבו פעל המהר"ל מפראג (הכיסא שלו עדיין נמצא בקדמת האולם) ושבו התרחשה עלילת הגולם מפראג. עם זאת, המקום אינה רק אגדת הגולם ויש לו עיצוב פנים ייחודי והיסטוריה יהודית מעניינת, למשל המנהגים שונים שהנהיג במקום המהר"ל, העובדה שבו נעשה שימוש לראשונה במגן דוד כסמל יהודי ובעיקר – ההשראה שהוא שימש לספר "אלטנוילנד" של הרצל.
  • בית העלמין היהודי – בית העלמין שהוא כאמור העתיק ביותר באירופה. במקום ניתן לסייר באמצעות שבילים מיוחדים שמתאימים לקיץ ולחורף ולצפות במצבות יוצאות דופן, למשל המצבה של המהר"ל מפראג שאליה מכניסים המאמינים פתקי בקשות כמו בכותל המערבי. בבית הטהרה ביציאה מבית מוצגת תערוכה על מנהגי אבלות יהודיים.
  • בית העירייה היהודי – בית העירייה נבנה במהלך המאה ה-16, אך שיפוצים שנעשו במהלך השנים הביאו לכך שהוא ערב רב של סגנונות אדריכליים – מה שגורם לו להיות מוקד עלייה לרגל של חובבי תולדות האמנות. עם זאת, המקום מפורסם בעיקר הודות לשעון הקיר שלו שעושה שימוש באותיות עבריות ולא במספרים, כך שהמחוגים שלו מתקדמים נגד כיוון השעון. יש כאלו הטוענים שמבנה זה מסמל יותר מכל את פריחת הרובע היהודי של פראג.
  • בית הכנסת מייזל – בית כנסת זה נחשב למפואר ביותר מבין בתי הכנסת של הרובע היהודי בפראג. גם כאן יש סגנונות אדריכליים אקלקטיים: בית הכנסת נבנה במאה ה-16 בסגנון הבארוק, הוקם מחדש לאחר שריפה במאה ה-17 בסגנון הבארוק ושופץ במפנה המאה (1893-1905) בסגנון ניאו-גותי. כיום מוצגת במקום תערוכה על ההיסטוריה של יהודי צ'כיה מהמאה ה-10 ועד האמנציפציה (סוף המאה ה-18).
  • בית הכנסת הספרדי – בית הכנסת הזה הוא בין הצעירים ביותר ברובע היהודי של פראג ואחד המיוחדים בהם, אבל למרות שמו הוא דווקא שימש את הקהילה האשכנזית של העיר. שמו המפתיע נובע מהעיצוב המורי שלו שמשולב בסגנונות מערביים כמו בארוק, אבל הוא הרבה יותר מאשר אדריכלות. במקום מוצגות שתי תערוכות: הראשונה מציגה את ההיסטוריה של יהודי צ'כיה מהמאה ה-18 ואילך (המשכה של התערוכה בבית הכנסת מייזל) והשנייה מציגה חפצי יודאיקה. במקום נערכים גם קונצרטים מוזיקליים.
  • בית הכנסת קלויז – בית כנסת זה נבנה במאה ה-16, שופץ במאה ה-17 וכיום מוצגת בו תערוכה המציגה את הטקסים היהודיים השונים: ברית מילה, בר מצווה, חתונה ועוד.

ביקור מעמיק באתרים השונים של המוזיאון היהודי בפראג מצריך לפחות יום אחד, אבל מפאת עומס המבקרים בסופי שבוע מומלץ לעשות זאת בימי חול. וכמובן – מומלץ לרכוש כרטיס משולב שמאפשר כניסה לכל אתרי המוזיאון.

קהילה יהודית פראהא

קרא בהרחבה: המוזיאון היהודי בפראג

Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *